ملاقات رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با سفیر انگلیس در سارایوو

دیدار آشنایی حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با جولیان ریلی، سفیر انگلیس در سارایوو انجام شد طرفین در گفتگویی صمیمانه و شفاف به تمامی مسائل مهم روز مربوط به بوسنی و هرزگوین و جایگاه جامعه اسلامی و مسلمانان در آن پرداختند.

سفیر انگلیس با اشاره به اهمیت نقش رهبران دینی در هر جامعه پس از جنگ از جمله جامعه بوسنی و هرزگوین، گفت که انتظار دارد رئیس العلماء جامعه اسلامی مستقیما و همچنین از طریق شورای ادیان بوسنی و هرزگوین خواستار احیای اعتماد به ویژه در میان اعضای جوامع مختلف دینی و محافل مختلف سیاسی به خصوص در دوران پس از روند انتخابات که همراه با تنش بر سر تشکیل دولت های جدید است، شود.

رئیس ‌العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین تاکید کرد که هیچ ‌کس نباید مخالف کشور بوسنی و هرزگوین باشد و اینکه همه بازیگران سیاسی و همچنین جامعه بین‌الملل حاضر در بوسنی و هرزگوین باید بر تقویت نهادهای بوسنی و هرزگوین، حاکمیت قانون و استانداردهای دمکراتیک تمرکز کنند.

وی از این واقعیت که مدت هاست انگ های منفی مختلف مانند بنیادگرایی، افراط گرایی و رادیکالیسم به مسلمانان بوسنی و هرزگوین نسبت داده می شود و اکنون همین داستان با ادعای اینکه مسلمانان بوسنی و هرزگوین از دیگران متنفرند گسترش یافته است، ابراز نگرانی کرد.

حسین افندی کاوازوویچ همچنین گفت که امیدوار است نمایندگان جامعه بین‌الملل در بوسنی و هرزگوین از حزب اتحادیه سوسیال دمکرات های مستقل و حزب جامعه دمکراتیک کروات که از صاحبان قدرت در سطح ملی بوسنی و هرزگوین خواهند بود، ضمانت‌ هایی داشته باشند که مانع از روند اصلاحات و مسیر یورو- آتلانتیک بوسنی و هرزگوین نشوند.

منبع: وبسایت vijesti.ba – 1/10/1401

ملاحظه : تاکید رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین همچون سایر احزاب مسلمان و کلیت جامعه بوشنیاک این کشور بر تسریع روند عضویت بوسنی و هرزگوین در نهادهای سیاسی-امنیتی و اقتصادی غربی یا به عبارت دیگر مسیر یورو آتلانتیک این کشور، قابل توجه است. جامعه بوشنیاک بوسنی و هرزگوین در طول تاریخ به جهت خلاء امنیتی و الزامات مترتب بر یک جامعه اقلیت، به دنبال کسب چتر امنیتی از سایر قدرت های بزرگ بوده اند.

حتی پس از استقلال بوسنی و هرزگوین و تشکیل یک کشور با اکثریت مسلمان، همچنان این نگرانی امنیتی بر مسلمانان این کشور مستولی است و تنها راه حل آن را در پیوستن به نهادهای امنیتی غربی و دریافت چتر امنیتی از ایشان تعریف شده است.

کد خبر 14205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =